Jak powinien wyglądać zdrowy talerz?

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób żywi się ” śmieciowym “jedzeniem przygotowanym w barze na mieście. Dzieje się tak dlatego, że jesteśmy coraz bardziej zapracowani. Wracając do domu nie mamy siły przygotować zdrowego, pożywnego obiadu. Wiele osób sięga po ziemniaki, tłustego schabowego a surówka coraz rzadziej pojawia się do posiłku. Nie wiem skąd wzięło się przekonanie, że wykonanie zdrowego, pożywnego obiadu zajmuje dużo czasu.

 W jakich proporcjach dane składniki sprawią, że Nasz posiłek będzie zdrowy?

Na Naszym talerzu powinno znajdować się najwięcej warzyw około 1/2 np: brokuły, szpinak, starta marchewka, sałata itp. Warzywa warto polać delikatnie olejem lnianym, który jest zdrowy.

1/4 część Naszego talerza powinno zajmować białko. W tym przypadku warto sięgnąć po białe mięso np : pierś z kurczaka, pierś z indyka. Nie zapominajmy również o rybach, które powinniśmy spożywać przynajmniej 2 razy w tygodniu. Zawierają cenne kwasy omega 3 i omega 6.

Ostatnią część talerza ( czyli 1/4 ) powinny zajmować węglowodany złożone np: kasza gryczana, ryż brązowy.

talerz
www.trening-indywidualny.pl

 

Ile tak naprawdę czasu zajmuje przygotowanie zdrowego talerza?

Najbardziej pracochłonne jest przygotowanie mięsa. Jedną z najszybszych i najprostszych pomysłów jest pierś z kurczaka ( około 150 gramów ). Oczyszczenie takiej piersi, przyprawienie, przygotowanie np w piekarniku to około 30 minut.

Podczas gdy w piekarniku piecze się pierś z kurczaka w ziołach zabieramy się za węglowodany złożone. Kasza, ryż czy pełnoziarnisty makaron gotujemy tyle, ile podane jest na opakowaniu ( najczęściej około 12-15 minut ).

Na koniec zabieramy się za przygotowanie miksu warzyw które  jest naprawdę bardzo proste i szybkie. W zależności od tego co akurat posiadacie w domu można przygotować dużą porcję witamin. Wystarczy, że posiadasz pomidora, sałatę, paprykę i np: ziarna słonecznika. Wszystkie składniki łączysz ze sobą, polewasz olejem lniany i gotowe! Czas: około 5 minut.

Czas przygotowania zdrowego talerza: 30 minut ( dlatego, że wszystkie inne składniki dania przygotowujemy podczas pieczenia mięsa ).

Uważam, że każdy z Nas może poświęcić 30 minut dziennie i zjeść ZDROWY, POŻYWNY posiłek. Czasami dłużej czeka się na zamówione jedzenie na mieście, które obcieka tłuszczem i nie jest tak wartościowe dla Naszego organizmu.

A jak wyglądają Wasze zdrowe talerze?;)

 

21 KOMENTARZE

  1. Nie zawsze się udaję jak mama narobi pyszności. Ale na przykład u mnie dzisiaj na obiad będą placuszki z tuńczykiem ( z bloga 😀 ) i sałatka ( oczywiście bardzo zdrowa ). 😉

  2. A ostatnio w miesnym jak kupowalam kurczaka pan powiedzial ze zle robie ze wybieram kurczaka a nie indyka.Indyk jest mniej znany i kupowany przez to i zdrowiej hodowany od kurczakow wiec on by mi polecal brac wiecej indyka bo mniej chemii w nim 🙂 Mnie ta opinia wydaj sie logiczna i prawdziwa bo tak naprawde to ludzie kupuja wicej kurczakow niz indykow. I w taki sposob bedzie teraz u mnie wicej potraw z indyka 😀

    • No zdecydowanie!
      Mnie trochę smuci to, że wszyscy w wytycznych zdrowego żywienia proponują kurczaka jako zdrowe, białe mięso… Kurczak jest najmniej zdrowym z mięs, ze względu na największą ilość hormonów, sterydów, odżywek itp. w jego mięsie. Przecież jak szybko taki kurczak rośnie! Nie może być zdrowy jeśli całe życie żywił się kurczęcym odpowiednikiem fast foodów i wszystkimi możliwymi lekami…
      Nie lepiej zjeść raz w tygodniu krowę, która musi rosnąć dwa lata, a nie da się jej żywić byle czym, bo padnie? W pozostałe dni tygodnia białko uzupełniać rybami, jajami, strączkami itp? Na pewno byłoby zdrowiej…

      • Hormony, sterydy, odżywki w mięsie?! Co Ty wiesz o żywieniu kurczaków? Tych substancji NIGDY nie dodadawano do paszy dla drobiu. To powszechny mit, który niedoinformowani i niedoksztalceni ludzie przekazują dalej i tym samym sieją niepotrzebny zamęt. Polskie mięso z kurczaka (którego swoją drogą produkujemy najwięcej w Europie i bardzo dużo eksportujemy), jest bardzo dobrej jakości. Nie bylibyśmy czołowym producentem mięsa drobiowego w Europie, gdyby nie było dobre. Weterynaryjne zaostrzenia nie pozwalają producentom drobiu na zepsucie tej dobrej jakości.
        Jeśli chodzi o tak szybkie przyrosty to nie zasługa sterydów, a genetyki (selekcji; nie mylić z GMO).
        Dlatego nie ma czego się obawiać. Z czystym sumieniem zachęcam do spożywania mięsa drobiowego, zarówno indyczego jak i kurczęcego.
        Pozdrawiam

  3. Ja często odpalam teraz parowar,wrzucam warzywka, rybkę i 15-20 minut gotowe. Kasza kuskus jest dobra a robi sie ja 5 minut 🙂

  4. Indyk jest przepyszny 😛 mozna z niego zrobic doslownie wszystko 🙂 od salatek do ktorych dodaje piersi z indyka, do pieczeni oczywiscie w rekawie bez tluszczu 🙂 pyszny i zdrowy.

      • ja nienawidzę jak ktoś w domu moją porcje obleje tłuszczem ze schaboszczaka :), a mój prywatny schaboszczak nie dość że nie ma prawa mieć jednej tłustej pręgi to jeszcze dobre 3 minuty susze na ręczniku papierowym, wogóle niczego na tłuszczu nie lubię, nawet sos vingret i oliwa z oliwek przyprawiają mnie o mdłości, ale mam to po babci i się z tego cieszę. Ale nie cieszę się już z tego że 90% warzyw które się kupuje śmierdzi mi plastikiem 🙁

        • Ale uważaj, bo bez tych dobrych tłuszczów można sobie rozchwiać hormony (hormony powstają m.in. z tłuszczów cis) – wiem, bo sama się tak załatwiłam;)

          • Popieram, ja również się tak załatwiłam a cholesterol wzrósł do 260 ( norma do 220). Nie rezygnujcie z tłuszczy, one też są nam potrzebne do prawidłowego funkcjonowania!

  5. Ja najczęściej tak na szybko to jem warzywa mrożone na patelnie + gotowany kurczak lub pieczony. Również robię zupy. Nie smażę mięsa. Nie używam oleju ew.oliwę z oliwek. Tym bardziej nie jem schabowych bo ta panierka to sam tłuszcz i kalorie.
    Mało jem ryb, jakoś zapominam zawsze żeby kupić ;/
    Odchudzam się więc staram się ograniczać węglowodany więc zazwyczaj jem same warzywa i kurczaka. Nieraz dodaję garść makaronu pełnoziarnistego. Za kaszami zbytnio nie przepadam. Jem tylko pęczak.

  6. Dziewczyny! We wszystkim potrzeba mieć trochę zdrowego rozsądku! jak widzę, że piszecie iż odstawiacie całkowicie tłuszcz zwłaszcze “zdrowe” tzn. wielonienasycoene kwasy tłuszczowe to mi sie własy na głowie jeżą! przecież tłuszcze są niezbędne do produkcji wielu hormonów (tj. np.płciowe estrogen, progesteron lub kortyzol, aldosteron) wykluczenie ich z codziennj diety skutkuje rozregulowaniem systemu hormonalnego, którego pierwszymi objawami szara ziemista skóra, wypadanie włosów, zatrzymanie okresu, brak sił, problemy trawienne, problemy z nerkami a to tylko wierzchołek góry lodowej! wiec jak widze w komentarzach: “…wogóle niczego na tłuszczu nie lubię, nawet sos vingret i oliwa z oliwek przyprawiają mnie o mdłości…” to się zastanowiem czy wy napewno wiecie co to jest zdrowa dieta?? jako przyszły dietetyk śmiem w to wątpić!

  7. ja sie zgodze z dziewczyna wyżej. Jak mowi moj tata ,, wszystko jest dla ludzi ale z umiarem,, i staram sie tego trzymac. Osobiscie uwielbiam mieso kazdego rodzaju,biały ryz, ziemniaki i nawet cos tak karygodnego jak kalafior w panierce z bulki tartej podsmazany na ojelu. i mysle ze nie umre bo mieszam to z zdrowymi posiłkami jak ryby ktore uwielbiam.. zdrowa dieta to przedewszystkim urozmaicona dieta jak codziennie bedziecie jesc kurczaka to życzę powodzenia. jak kiedys byłam chora to lekarz kazał mi jesc duzo miesa wyraznie podkreslajac ze kazde mieso procz kurczaka bo to co moze wniesc do mojego organizmu to głownie chemia. ale nie oszukujmy sie jest tak teraz z wiekszosciami produktow, i niestety nie mamy n to wpływu. za to mamy wpływ na racjonalne myslenie. a wiec DZIEWCZYNY WSZYSTKO Z UMIAREM!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.