Dzienne maksymalne spożycie cukru

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilości cukru, jaką w ciągu doby spożywa. Ta substancja jest naprawdę w  takich ilościach niezdrowa dla naszego organizmu. Cukier znajduje się w bardzo dużej ilości produktów, które spożywamy. Dlatego powinniśmy starać się go ograniczać.

Jaka jest dzienna dawka cukru, która nie wyrządza nam krzywdy?

Według ustalonym normom przez Światową Organizację Zdrowia dzienne pożycie cukru nie powinni przekroczyć 50 gramów. Jest to około 10 łyżeczek cukru. Jednak do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebujemy tylko 7 gramów.

W naszym kraju średnia ilość dodawanego cukru do kawy czy herbaty wynosi około 2 łyżeczek.

Wyobraźcie sobie, że ktoś spożywa około trzech herbaty i jedną kawę dziennie. Tylko w samych gorących napojach mamy już około 8 łyżeczek cukru. Dodatkowo do tego jakiś batonik załóżmy, że jest to Snikers o wartości 51 gramów.

Zgadnijcie ile znajduje się w nim cukru?

Jest t o AŻ 24, 3 g. cukru!  Jest to prawie połowa Naszego dziennego maksymalnego spożycia cukru! Dodatkowo ktoś wypija szklankę coli, która zawiera 27 gram cukru!

Podsumowując:

Taka osoba zażyje w ciągu dnia 8 łyżeczek cukru a dodatkowo ( batonik, cola ) około 51 gramów cukru. 

Dodatkowo spożycie tego produktu wzrośnie, ponieważ cukier występuje w wielu produktach, które używamy w życiu codziennym.

Teraz przerażające statystyki:

Średnio dziennie zjadamy około 20-25 ŁYŻEK CUKRU !

Rocznie na jedną osobę przypada 45 kg!

Nie wiem jak Was ale mnie przerażają te statystyki;/

Do czego może doprowadzić zbyt duża ilość dziennie cukru?

Kiedy poziom cukru we krwi rośnie, trzustka produkuje duże ilości insuliny, aby go obniżyć. Wtedy jej poziom spada poniżej normy. Przez co czujemy się  znużeni i mamy wilczy apetyt na słodycze. Cukier jest substancją, która uzależnia.

Przez niego możemy być nadpobudliwi, sennie, zmęczeni.

Cukier niszczy błonę śluzową jelit, zaburzając równowagę fizjologicznej flory bakteryjnej, co może doprowadzić do grzybicy układu pokarmowego, zaburza proces trawienia i wypróżniania, mocno zakwasza organizm, psuje zęby.

Czym możemy zastąpić cukier?

a) Jeżeli nie należysz do osób, które szybko tyją możesz zastąpić go miodem.

b) Bardzo dobrze sprawdzi się również Syrop Klonowy

c) Syrop z Agawy,

d) Ksylitol

e) Stewia,

f) Lukrecja,

Mam nadzieję, że mój artykuł uświadomił Wam jak szkodliwy dla naszego organizmu jest nadmiar cukru. Zastanówcie się ile Wy dziennie spożywacie tej substancji i podzielcie się swoją opinią w komentarzu.

 Pozdrawiam,

Dominika 

 

30 KOMENTARZE

  1. ja herbatę słodzę łyżeczką miodu, jedynie zieloną herbatę jedną łyżeczką cukru,a kawę mlekiem 😀 zauważyłam że coraz bardziej popularna jest stewia, jednak u mnie w miescie widziałam ją tylko w jednym sklepie a w dodatku cena z kosmosu ;o

  2. No ja szczerze to pije okolo 3 kaw dziennie,ktore slodze 1-1,5 lyzeczki plus herbaty, ktore tez slodze tyle samo. Herbatke staram sie juz slodzic od jakiegos czasu miodem,kawe tez mi sie zdarza tak slodzic…. ale to i tak jest duzo cukru!!!!

    • I ja też;) Jak rok temu kupiłam kartonik 500g cukru trzcinowego, to zostało jeszcze ze 100g, reszta poszła do ciast (które słodze bardzo mało) ;P

  3. Super artykuł! uświadamia nam efekt końcowy dziennego zjadania słodyczy i ogólnie cukru. Łyżeczka do cukru nie robi wrażenia, ale po podsumowaniu – można się przerazić! Właśnie zajadałam groszki kokosowe. kiedy zobaczyłam, że w porcji 65 g jest 48,9 g węglowodanów szybko je odłożyłam. Dzięki tips!

  4. Można też slodzić melasą trzcinową lub buraczaną, dostępną w sklepach ze zdrowym żarełkiem i w zielarniach, ja tak robię, szybko można się przyzwyczaić, choć niestety nie jest ona zbyt tania.

  5. nie polecam stewii zakupiłam w płynie i w tabletkach – daje okropny smak ! dzięki stewi przestałam słodzić kawę i herbatę bo zdecydowanie lepiej smakuje gorzka !

  6. Ja niestety ze słodyczami mam trochę kłopotów, ale co do słodzenia kawy czy herbaty to od dawna tego nie robię, kawa i herbata bez cukru jest o niebo lepsza! 🙂

  7. Kiedyś nie wyobrażałam sobie, żeby nie posłodzić herbaty. O dziwo udało mi się odzwyczaić od słodkiej herbaty i wcale nie było tak ciężko 🙂 gorzej ze zrezygnowaniem ze słodyczy 🙁
    p.s. Bardzo fajny stronka 🙂

  8. ja tez nie słodze herbaty, czasem do kawy dodaje lyzeczke miodu ale to w wersji “deserowej” czyli co pare dni. Od dluzszego czasu prawie nie jem słodyczy (teraz w swieta jedynie poległam jeśli chodzi o sernik) ale czasami lubie daktyle albo figi. i właśnie czy nie mają one też dużo cukru? bo moze sobie wmawiam że to tak zdrowiej a tak na prawde wychodzi na to samo? (teraz np zjadłam 5 fig więc może to = 3-4 kostki czekolady?)

    żeby nie jeść słodkości położyłam w barku swoje zdjęcie “z lat świetności” ;D doskonale motywuje do odpuszczenia sobie tych cukrowych potworów – słodyczy;D czas na trening 😉

  9. kupiłam kiedyś slodzik ze stewi w pastylkach , kosztowal chyba 10 zl w Aldi. Myslalam , że jest po prostu słodka i tyle, ale jak slodziłam tym kawe czy herbate to nie mogłam tego pić! obrzydliwy posmak , nie dla mnie 🙂

  10. A ja prawie w ogóle nie używam cukru. Rano do płatków śniadaniowych dodaję łyżeczkę cukru trzcinowego brązowego. Jest to między 5, a 7 gram. 3 razy dziennie piję czerwoną herbatę niesłodzoną, kawy nie piję w ogóle, słodyczy nie jem, słodkich napojów też unikam. Teraz akurat siedzę i popijam sobie koktajl z truskawek, kefiru i 2 łyżeczek cukru. Z owsianką dzisiaj zjadłem 3 łyżeczki cukru.

  11. Wielkie brawo za artykuł! Trzeba uświadamiać ludzi, że cukier to zło!
    Niestety miód w herbiecie nic nie daje. W temperaturze ok. 60 stopni traci swoje właściwości, a więc staje się bezwartościowym słodzikiem. Już lepiej posłodzić ksylitolem (jest grzybobójczy itp), a najlepiej niczym, bo każdy zamiennik cukru to wciąż cukier 🙁 na początku jest cieżko przeżyć bez słodzenia ale po pewnym czasie kawa bez cukru z miodem jest strasznie słodka 🙂

  12. Ale dlaczego miód mogą używać tylko osoby, które nie tyją szybko? Bo ja uwielbiam miód, a niestety szybko mi przybywa kilogramów… 🙁 a cukru to staram się wgl nie używać, tylko zastępuje go właśnie miodem 🙂

  13. Może to bezsensowne pytanie..ale czy ta dawka dotyczy tylko i wyłacznie ‘cukru białego”czystej glukozy ? czy należy liczyć ją łacznie z innymi formami jak laktoza itd chociażby w jogurcie czy mleku,warzywach ? ? Biorąc pod uwagę ,że zwykłe jabłko może miec nawet 25 g cukru, ( tak kojarze z tabel,mogę sie mylić ) do tego dodać dzienne zapotrzebowanie na warzywa i nabiał to ta ilość chyba by znacznie przekroczyła dzienną dawkę.

  14. O matko! Nie zdawałam sobie totalnie z tego wszystkiego sprawy. Zazwyczaj dziennie piję 3-4 herbaty a każdą jedną słodzę po 4 łyżeczki a żeby było mało to praktycznie codziennie zjadam jakieś ciasto czy batonika. Dziękuję bardzo, ten artykuł dał mi dużo do myślenia.
    Pozdrawiam. 🙂

    • Pora zmniejszyć ilość spożytego cukru 🙂
      Ja kiedyś słodziłam 2 łyżeczki. Teraz herbaty nie muszę słodzić w ogóle. Ale kawę 0,5 łyżeczki 😉
      Także da się! Trzymam za Ciebie kciuki! 🙂

  15. Ojejciu o.O Dobrze że teraz już chociaż herbaty nie słodzę (no, może czasem odrobinkę ^^'). Teraz by mi chyba nawet nie smakowała za bardzo taka, jaką kiedyś piłam – dwie wielkie, czubate łyżeczku cukru. Tylko jeszcze od słodyczy bardziej się odzwyczaić, bo to moja słaba strona niestety :/

  16. Hej 🙂 napisałaś w poście, że jeśli dana osoba nie należy do osób które szybko tyją może zastąpić cukier miodem. Mogłabyś mi wytłumaczyć dlaczego osoba która nie tyje szybko?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.