Jakiś czas temu na blogu przygotowałam dla Was artykuł w którym opisałam źródła białka oraz błonnika —>Źródła białka , Produkty bogate w błonnik . Dzisiaj nadeszła pora na źródła zdrowych tłuszczy. Dzięki takim postom zdajecie sobie sprawę co tak naprawdę powinniście włączyć do swojego jadłospisu:).

Rola tłuszczu w Naszym organizmie:

  • chroni Nasze ciało przed utratą ciepła,
  • chroni narządy przed urazami spowodowanymi np: upadkiem, uderzeniem ( urazy mechaniczne )
  •  dzięki niemu narządy wewnętrzne są w odpowiednim położeniu,
  • zapewnia energię  organizmowi, która  powstaje w wyniku spalenia tkanki tłuszczowej,

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na tłuszcz:

Nie powinno przekraczać około 25-30% zapotrzebowania Naszego organizmu na kalorie. Jeżeli dana osoba stosuje dietę niskotłuszczową ze względu na problemy zdrowotne np,: otyłość, miażdżyca tłuszcz  nie może przekraczać 25% zapotrzebowania kalorycznego u danej osoby.

Do czego może doprowadzić za mała oraz za duża ilość tłuszczu w Naszej diecie?

Nadużywanie tłuszczu w swojej diecie prowadzi do różnych chorób między innymi zwiększa ryzyko zachorowania na miażdżycę, która może być przyczyną zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu.

Zbyt mała ilość tłuszczu w Naszej diecie prowadzi do stanów zapalnych, wysuszenia skóry, osłabienia organizmu, zaburzeń hormonalnych, które prowadzą np.: do problemów z miesiączkowaniem, osłabienia libido, wypadania włosów.

 Źródła tłuszczy możemy podzielić na:

  • roślinne – dobre źródło kwasów nienasycone (linolowy, oleinowy, alfa-linolenowy), które pozytywnie wpływają na  odporność organizm,  pracę mózgu oraz nawilżenie skóry. Są również źródłem witaminy E.
  • zwierzęce – zawierają kwasy tłuszczowe nasycone (stearynowy, palmitynowy, masłowy). Ich nadmiar prowadzi między innymi do miażdżycy, otyłości.  Są również źródłem cholesterolu oraz witamin A i D.

Źródła tłuszczów nienasyconych:

  • ryby,
  • olej rzepakowy,
  • olej słonecznikowy,
  • olej lniany,
  • oliwa z oliwek,
  • orzechy laskowe,
  • orzechy włoskie,
  • orzechy ziemne,
  • migdały,
  • zarodki pszenicy,
  • awokado

Pamiętajcie, że istnieje takie coś jak tłuszcze ukryte. Ich źródłem są wędliny, ciasta, pączki, kiełbaski i tym podobne. Najlepiej nie spożywać ich częściej niż raz w tygodniu.

Jeżeli chcecie sprawdzić ile powinniście spożywać tłuszczu codziennie, to polecam Wam zalogować się na tej stronce slank.pl .Za darmo możecie to sprawdzić.

Chcecie więcej takich postów?

Pozdrawiam serdecznie,

Dominik

7 KOMENTARZE

  1. prześwietny post, własnie takie posty na temat poszczególnych wartosci powinny pojawiac sie częściej!
    świetnie prowadzisz bloga, swoje zdanie popierasz bitymi argumentami, notatki są przejrzyste i konkretne! właśnie to sie przyjemnie czyta! pozdrawiam i czekam na wiecej ciekawostek! 🙂

    • Dziękuję za miłe słowa:)
      Staram się prowadzić bloga tak, żeby każda z Was znalazła w łatwy sposób informacje, które ją interesują 🙂
      Pozdrawiam serdecznie,
      Dominika

    • Dziękuję za miłe słowa:)
      Ja jednak ubóstwiam olej lniany oraz rzepakowy 😉 Jednak oliwa z oliwek w mojej kuchni pojawi się najczęściej 😉
      ozdrawiam serdecznie,
      Dominika

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.