Temat zdrowej żywności jest znany większości osób, które dbają o siebie. Czytając artykuły często spotykamy się ze stwierdzeniem, że najważniejsze dla naszego zdrowia i dobrej kondycji są warzywa i owoce. Pytanie tylko, które z nich mają najwięcej wartościowych składników? Dziś poznacie Top 10! Sprawdźmy jakie są najzdrowsze warzywa świata!

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pod lupę zostało wziętych kilkadziesiąt warzyw, uprawianych na całym świecie. Jednym z głównych kryteriów, oprócz zawartości witamin i minerałów, było przeciwdziałanie różnorodnym chorobom, hamowanie ich lub właściwości lecznicze warzyw.

Mistrzynią i Panią Numer 1 okazała się rukiew wodna. To zielone warzywko wyglądem przypomina szpinak i nie jest łatwo dostępne, ale dla chcącego nic trudnego . Zawarte w niej składniki to prawdziwy eliksir młodości (oczywiście jedzona regularnie). Ta Królowa Jarzynowa poprawia pracę wątroby i zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych.

Numerem 2 jest (dla niektórych może być to zaskoczenie) kapusta pekińska. To skarbnica beta- karotenu, który świetnie wpływa na skórę, wzrok, włosy, a także na piękny koloryt naszej cery. Dzięki pekince nasze zęby i kości również będą mocniejsze ze względu na dużą ilość wapnia.

Trzecie miejsce przyznano boćwinie. To nic innego, jak młode liście buraka ćwikłowego. Surowa jest świetna do sałatek, ale gotowana też jest niczego sobie. Ta roślina odkwasza organizm, przyspiesza przemianę materii, działa uspokajająco.

Idąc za ciosem, numerem 4 zostaje nikt inny jak burak ćwikłowy. Od lat wiadomo, że to warzywo poprawia jakość krwi (polecany przy anemii), działa przeciwnowotworowo, podnosi odporność. Szczerze polecam sok z buraka (sam jest dość ziemisty w smaku, ale łącząc go z marchewką i jabłkiem – pychota).

Na piątym miejscu znalazł się szpinak. Oprócz wszystkim znanego żelaza, posiada on dużą ilość potasu i bardzo ważnego dla nas kobiet – kwasu foliowego. Działanie lecznicze szpinaku: obniża ciśnienie i przeciwdziała miażdżycy.

W rankingu, miejsce 6 przypada cykorii. To niezbyt popularne warzywo, a szkoda, ponieważ oczyszcza organizm z toksyn, poprawia przemianę materii, ma dobroczynny wpływ na układ pokarmowy. Dzięki swoim składnikom cykoria odmładza. I ma mało kalorii 

Numer 7 to sałata masłowa. Ma dużo błonnika, magnezu i żelaza. To znane warzywo świetnie komponuje się w sałatkach i jako składnik kanapek.

Kolejne warzywo uznane za najzdrowsze to pietruszka. Spośród wielu zalet, pietruszka podnosi odporność (natka ma dwa razy więcej witaminy C niż cytryna), także odświeża oddech, usuwa nadmiar wody z organizmu. Warto jeść i korzeń i natkę, którą z powodzeniem można zamrozić.

Numer 9 to sałata rzymska. Jest wiele odmian tej rośliny, jednak ze wszystkich, ta ma najwięcej witaminy C. Przez zawartość luteiny, poprawia nasz wzrok. Dostarcza wielu cennych składników (witaminy PP, A, B) oraz soli mineralnych (potas, magnez, fosfor, żelazo oraz wapń).

Numerem 10 została kapusta. Ma dużo walorów smakowych, ponieważ można ją przyrządzić na wiele sposobów. Działa leczniczo na stawy, poprawia wygląd skóry, paznokci i włosów (ze względu na obecność siarki), również przeciwdziała obrzękom.

To nasze Top 10 ze wszystkich znanych warzyw. Może warto postawić sobie nowe wyzwanie kulinarne i starać się wprowadzać jak najczęściej te rośliny do naszej diety. A wtedy jak podejrzewam, będziemy długo piękne, młode i przede wszystkim zdrowe! 🙂

Pozdrawiam, Ewa

zestawy startowe neonail z dodatkowym lakierem gratis

33 KOMENTARZE

  1. Ćwiczyć mogę bez końca, ale układanie sobie jadłospisu mi nie wychodzi. Wieczorem czuje się napchana. Pełna, jak robiłam jadłospis z twojej strony było mi lepiej, ale nie będę w kółko jeść 7 jadłospisów 😉 a sama nie potrafie, co jest nie tak?

  2. Teraz już wiem jak układać swój jadłospis 🙂 dla mnie też ta pekinka to duże zaskoczenie, ale ja akurat ją lubię więc jeszcze częściej będę ją jeść 🙂 zgadzam się z koleżanką że przeczytałabym jeszcze o najzdrowszych owocach 🙂

    • coś na ten temat tu znajdziesz 🙂 wystarczy wejść w kategorię: zdrowe odżywianie 🙂 powodzenia w układaniu smacznego i zdrowego menu 🙂

  3. Super artykuł. Dużym zaskoczeniem była dla mnie pierwsza i druga pozycja czyli rukiew i kapusta pekińska. Postaram się urozmaicić moją dietę o te składniki☺

  4. Jeśli ktoś nie bardzo lubi smak zwykłego buraka to polecam zamarynowanie w occie i zrobienie sałatki 😉

  5. Bardzo fajny artykuł! krótko i na temat, a dodatkowo masa przydatnych informacji 🙂 do teraz nie wiedziałam, że istnieje takie warzywo jak rukiew wodna hehe Osobiście również polecam sok z marchwi, jabłek i buraków mmmm… pychotka 🙂 a pietruszka? uwielbiam!!! zwłaszcza w zupach 🙂 dzisiaj ugotowałam z białej kapusty więc trafiłam w 10 😀 MNIAM !

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here