Egzotyczne owoce i warzywa w naszej kuchni

2

W sklepach ostatnio pojawia się coraz więcej egzotycznych owoców i warzyw o dziwnych nazwach i jeszcze dziwniejszym wyglądzie. Po część z nich warto sięgnąć – są pyszne, a na dodatek zawierają mnóstwo witamin. Które warto wybrać? Dowiecie się w tym wpisie 🙂 Zapraszam

Mango – w naszym kraju nie jest sprowadzane na dużą skalę, a co za tym idzie – jest dość drogie. Jednak naprawdę świetne w smaku – dużo produktów w dzisiejszych czasach mamy o smaku tego owocu, warto więc przekonać się samemu, jak smakuje w rzeczywistości. Wybierając mango zwracamy uwagę na jego kolor oraz twardość. Dojrzały owoc ma konsystencję dojrzałej gruszki, a jego skórka nabiera czerwonawego koloru. Zawiera dużo witamin A, E, C, K, witaminy z grupy B, jest doskonały źródłem błonnika, magnezu, potasu i miedzi. 100 gram tego owocu to około 60kcal.

Papaja – ma tylko 42 kcal w 100 gramach, do tego świetny, bardzo oryginalny smak. Jest super owocem pod względem zdrowotnym – zawiera karotenoidy, które mogą zapobiec rozwojowi raka oraz papainie – enzym, który wspiera nasz układ trawienny, dlatego owoc ten jest często polecany osobom odchudzającym się. Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn, przeciwdziała wzdęciom i zaparciom. Dodatkowo zawiera mnóstwo witaminy C, A, witaminę K czy kwas foliowy. Jest bogatym źródłem potasu, wapnia, magnezu oraz fosforu.

Kaki – inaczej persymona – doskonałe źródło witaminy A oraz C, K, kwasu foliowego. Zawiera fitochamikalia o działaniu przeciwutleniającym – zwalcza więc wolne rodniki. Zawiera mnóstwo błonnika, fenoli. Kaki w 100 gramach to około 70 kcal. Zawiera również sporą dawkę wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Badania dowodzą również, że owoc ten wykazuje działanie obniżające poziom złego cholesterolu we krwi

Bataty – słodkie ziemniaki. Są źródłem karotenoidów, zmniejszają ryzyko chorób serca. Bogate w beta-karoten, który zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Zmniejszają insulinooporność, idealnie nadają się dla osób z problemami cukrzycowymi. Zawierają też wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarkę, chlor, żelazo, jod, a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu. Bulwy zawierają również witaminy z grupy B (zwłaszcza witaminę B6), witaminę C, kwas foliowy i witaminę E. Kaloryka w 100 gramach to około 76 kcal.

Pitaja – inaczej pitahaja, smoczy owoc. Jest to owoc kaktusa, który kwitnie tylko nocą, stąd też przydomek – królowa nocy. Pitahaya jest mało kaloryczna – ok.50 kcal/100g owocu. Zawiera dużo fosforu i wapnia, witaminy B, C i E. W jej składzie znajdziemy także sporą ilość błonnika pokarmowego i karotenu. Poprawia też trawienie. Ma pyszny, lekko truskawkowy smak. Do tego pięknie wygląda, idealnie sprawdza się jako dodatek do deserów czy sałatek.

Acerola – zawiera najwięcej witaminy C ze wszystkich owoców. Wspomaga odporność, układ krążenia, zmniejsza ryzyko miażdżycy czy udaru mózgu, obniża ciśnienie. Zawiera również sporo witaminy A, potasu, wapnia, magnezu, fosforu. Bogata w karotenoidy i flawonoidy. Ciężko dostać jest ją w formie owocu, niestety źle znosi transport, owoce są bardzo delikatne. Można za to bez problemu dostać ją w postaci soku czy sproszkowanego ekstraktu.

Awokado – je chyba zna już większość z nas. Zawiera kwas oleinowy, obniża poziom cholesterolu. Jest bogatym źródłem zdrowych tłuszczy, potasu, witamin C, E, A, tych z grupy B. Duża zawartość tłuszczu wpływa także na przyswajanie witamin rozpuszczalnych w nich, jeśli jemy awokado wraz z innymi produktami bogatymi np. w witaminę D. Zawiera również luteinę i zeaksantynę – jest więc dobre dla naszych oczu. Kaloryczność awokado jest dość wysoka, około 160 kcal w 100 gramach. Jednak zalety zdrowotne zdecydowanie przeważają nad tym aspektem, spokojnie możemy sięgać po nie pamiętając o umiarze.

Figi – za równo suszone jak i w wersji świeżej są po prostu genialne. Zawierają mnóstwo wapnia, potasu, magnezu, fosforu, błonnika. Zawierają również mnóstwo witaminy A. Wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego, nerwowego i hormonalnego. W 100 gramach znajdziemy około 75 kcal.

Liczi – inaczej śliwka chińska, jest bogatym źródłem witaminy C i potasu. Wykazuje działanie antynowotworowe. Zawiera również kwas foliowy, wapń, magnez, fosfor. Wykazuje silne działanie przeciwutleniające, zwalcza wolne rodniki. W Chinach uważane są za środek na poprawę nastroju.

Karambola – gwiezdny owoc, idealny dodatek do lodów, ciast czy deserów. Jest bogatym źródłem witaminy C i A, magnezu, żelaza, wapnia. Jej spożycie skutecznie hamuje wchłanianie złego cholesterolu. Zawiera również sporo błonnika. Nie jest to jednak owoc dla wszystkich – zawarty w nim kwas szczawiowy w dużym stężeniu sprzyja tworzeniu się kamieni w nerkach, osłabia zęby i kości. Nie powinny więc spożywać go osoby z osteoporozą czy chorobami układu moczowego. Karamobla w 100 gramach to 30kcal.

Granaty – to około 82 kcal w 100 gramach. Zawiera fitohormony łagodzące objawy menopauzy czy PMS. Przeciwdziała wolnym rodnikom dzięki ogromnej zawartości przeciwutleniaczy, a także chorobom układu krążenia, procesom zapalnym. Ten owoc uważa się również za afrodyzjak.Zawiera również mnóstwo witaminy C, magnezu i wapnia.

Znalezione obrazy dla zapytania owoce egzotyczne

Marakuja – inaczej passiflora, to bogate źródło potasu, witaminy A, C, wapnia i magnezu. Ekstrakt z tego owocu ma działanie przeciwzapalne i wspomagające leczenie ran. Zawiera również fosfor i kwas foliowy. Z jej nasion pozyskiwane jest z kolei białko o działaniu przeciwgrzybiczym. Owoc ma słodko-kwaśny, niezwykle charakterystyczny smak. Alkaloidy, glikozydy i flawonoidy zawarte w owocu wykazują działanie uspokajające i obniżające ciśnienie krwi. Olejek z owocu wykorzystywany jest w kosmetyce. Owoc ten to 97kcal w 100 gramach.

Kumkwat – owoc cytrusowy o jadalnej skórce. Kolejne bogate źródło witaminy A, C i potasu. Zawiera również wapń, fosfor i magnez oraz witaminę E. W 100 gramach zawierają 71 kcal. Niestety w naszym kraju są bardzo drogie i trudno dostępne. Łatwiej kupić je w wersji kandyzowanej lub syrop z owocu. Mają one także bardzo wiele właściwości odżywczych, więc z powodzeniem możemy po nie sięgać.

Okra – piżmian jadalny, w Polsce do kupienia w postaci mrożonki lub w słoiku. Zawiera mnóstwo witamin z grupy B, witaminę C, magnez, potas, luteinę oraz błonnik. Bardzo popularne warzywo w kuchni Indyjskiej. W smaku przypomina zielona fasolkę szparagową. Kaloryka to 33kcal w 100gramach.

Znalezione obrazy dla zapytania kumkwat

A Wy, sięgacie po egzotyczne owoce i warzywa? Które lubicie najbardziej, a może polecacie jeszcze jakieś, o których nie napisałam? Koniecznie dajcie nam znać 🙂 

2 KOMENTARZE

    • Niestety, w większości tak jest 🙁 Ale niektóre, jak np. liczi, granaty czy figi można już kupić w bardzo korzystnych cenach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here