Panuje powszechny pogląd, żeby unikać tłuszczu, bo przecież tuczy. Kojarzy nam się głównie z barami szybkiej obsługi, golonką i obiadkiem u ukochanej babci. Osoby które są na diecie z pewnością już dawno wyeliminowały go ze swojego menu, ale czy słusznie?

Otóż tłuszcz pokarmowy stanowi obok białek i węglowodanów podstawowy składnik odżywczy. Jest on najbardziej skoncentrowanym źródłem energii (1g tłuszczu=9kcal). W  postaci triacylogliceroli jest magazynowany w komórkach lub tkance tłuszczowej. Tłuszcz jest materiałem budulcowym błon komórkowych, w połączeniu z białkami tworzy struktury ośrodkowego układu nerwowego (odpowiada m. in. za pamięć, koncentrację i rozumienie). Pełni też funkcję ochronną, takich narządów jak nerki, czy żołądek.  Zgromadzone zapasy energii w postaci tkanki tłuszczowej są także aktywatorem hormonów w naszym organizmie, ponadto tkanka ta pełni funkcję izolatora termicznego, chroniąc nas przed nadmierną utratą ciepła.

Tłuszcze pokarmowe w zależności od pochodzenia są nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak:

Wit. A – odpowiada za procesy widzenia

Wit. D – stosowana w leczeniu i profilaktyce krzywicy, osteomalacji i osteoporozy

Wit. E – tzw. witamina płodności

Wit. K – odpowiada za procesy krzepnięcia krwi

Ważną cechą tłuszczy jest fakt, że w pożywieniu wzmagają walory smakowe, wpływają pośrednio na pobieranie, trawienie i wchłanianie składników odżywczych, maja wpływ na właściwości sensoryczne, tj. barwa, smak, konsystencja i zapach.

Trochę z chemii…..

Tłuszcze są to mieszaniny glicerydów wyższych kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych oraz wosków, wolnych kwasów tłuszczowych, czy fosfolipidów. Z praktycznego punktu widzenia interesuje nas jedynie różnica między tłuszczami nasyconymi i nienasyconymi. Tak naprawdę największe znaczenie dla funkcjonowania organizmu mają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT, natomiast nasycone, w dużej mierze powstają w wyniku uwodornienia na drodze produkcji technologicznej produktu. Jest to zabieg na drodze którego wzrasta ilość nasyconych kwasów, kosztem tych nienasyconych, zachodzą również zmiany izomeryzacyjne z wytworzeniem tłuszczów „trans”. W licznych badaniach wykazano dodatnią zależność pomiędzy spożyciem tłuszczów trans, a ryzykiem wystąpienia choroby niedokrwiennej serca,  np. miażdżycy.

W swoim menu staraj się wybierać produkty tłuszczowe pochodzenia roślinnego, takie jak:

  • Oliwa z oliwek
  • Olej słonecznikowy
  • Olej sojowy
  • Olej rzepakowy
  • Olej kukurydziany

Myślisz pewnie: „tłuszcze to cholesterol, a serca mam jedno, nie mogę ryzykować”. Otóż nie wiem, czy wiesz, ale poza tym złym cholesterolem (reklamują przeciwko niemu różne masła i wyroby margarynopodobne), istnieje również dobra frakcja cholesterolu, tzw. HDL, zawarte w nim fosfolipidy  są zdolne oczyszczać tętnice z miażdżycorodnego cholesterolu i przenoszą go do wątroby.

Na koniec chciałam Cię jeszcze uświadomić, że nasz organizm jest fantastyczną maszyną, która w swojej budowie ma doskonałe części, mowa tu oczywiście o wątrobie!!! Pomimo, że wyeliminujesz z diety tłuszcz, to właśnie na drodze wielu przemian metabolicznych, nasza cudowna wątroba sama będzie syntetyzowała tłuszcze, np. z węglowodanów, których jej dostarczasz. Pomyśl, czy słusznie należy dodatkowo obciążać ją takim zadaniem, może zamiast tego warto od czasu do czasu zjeść garść orzechów lub kawałek ryby morskiej. Pamiętaj, że tłuszcze nie są takie złe, jeśli tylko jemy je „z głową”.

Smacznego!!!

PS: Napiszcie jakie chciałybyście, żeby na blogu były poruszane tematy przez studentkę dietetyki. Dajcie znać o czym chciałybyście częściej czytać. Daria na pewno podoła każdemu zadaniu. 🙂 

*** Wpis powstał dzięki współpracy ze studentką dietetyki – Darią B. ***

zestawy startowe neonail z dodatkowym lakierem gratis

31 KOMENTARZE

  1. Witam 🙂 czy jest szansa na poruszenie tematu o diecie , skutecznych ćwiczeń przy stosowaniu antykoncepcji hormonalnej doustnej?
    Pozdrawiam 🙂

    • Zmieńcie swoje pigułki na tzw. mini pigułki, czyli na tabletki jednoskładnikowe. W zasadzie w ogóle nie wpływają na organizm, nie przybierasz na wadze, nie ma cellulitu, itp…

      • Po dwóch latach stosowania pigułek jednoskładnikowych wyglądałam jak monstrum .Cellulit miałam dosłownie wszędzie !!!! na brzuchu, na nogach ,na ramionach ….jedna wielka pomarańcza!!!! przytyłam 15 kg…wymiotować mi się chciało jak patrzyłam na siebie .Przestałam brać pigułki ,zaczęłam biegać ,ćwiczyć gorzej z patrzeniem na to co mam na talerzu ale nie obżerałam się .Zostało mi najgorsze ostatnie 5 kg do zrzucenia i od pół roku waga raz w dól kg raz w górę i mnie trafia szlag bo nie potrafię jej ruszyć w dół.

  2. Może coś dla osób które nie jedzą mięsa i ryb..Jakie zamienniki byłyby dobre aby dostarczyć organizmowi składników siły i energii.Również zmagam sie z niedoczynnościa tarczycy.

    • W tym wypadku warto sięgnąć po rośliny strączkowe jako źródło białka nie odzwierzęcego. Ja co prawda jadam sporadycznie mięso i ryby, ale chętnie zastępuję je innymi produktami.

  3. Świetny artykuł! Może jakaś motywacja dla łasuchów np. co jest w słodyczach. Tak żeby przekonać do niejedzenia ich. Sama mam z tym problem. Po trzech dniach przerwy juz jest z górki i mogę nie jeść ich nawet miesiąc. Ale jak tylko czegoś spróbuję, to zaczyna się wszystko od nowa. A niestety bardzo łatwo przybieram na wadze (szybciej niż inni) i nie wiem czym to może być spowodowane. Także wolałabym całkowicie je wyeliminować, tak na zawsze, ale nie jest to zbyt łatwe.

  4. Ja bym chciała artykuł na temat diety i ćwiczeń przy niedoczynności tarczycy Hashimoto. Przez ostatnie pół roku przytyłam prawie 12kg (leczę się od 2 lat) i niestety odchudzałam się na logikę tzn. bardzo wyczerpujące ćwiczenia + dieta 1200 kcl co zaburzyło całkowicie mój metabolizm i waga rośnie, nie zależnie co jem. Obecnie wynik TSH jest zły, wiec wg. dietetyka nie powinnam go stosować, bo nie przyniesie to pożądanych efektów.

  5. Czy zle proporcje spożywanych węglowodanów (nie tylko slodyczy czy białego pieczywa, ale i np.owoców) moze wpływać na przybieranie na wadze?

  6. Hej.
    Post bardzo ciekawy 🙂
    Natomiast, jeśli chodzi o tematy, które chciałabym, aby były poruszone, to głównie jadłospisy dla jaroszy. Próbuję układać sobie dietę 1500kcal (niekiedy kiepsko mi to wychodzi), jednak i tak częściej muszę sięgać po pomoc 'fachową', zwłaszcza, że trzy razy w tygodniu trenuję. Gdybyście znalazły kiedyś chwilkę na udostępnienie gotowego jadłospisu dla jaroszy albo też dla wegetarian, to byłabym naprawdę wdzięczna :):)

    Pozdrawiam serdecznie 🙂

  7. Tak co do tłuszczów pochodzenia roślinnego: są bardzo ważne, to prawda, ale należy pamiętać, że margaryna, chociaż jest z tłuszczu roślinnego, to jednak jest utwardzana chemicznymi substancjami. Z tego powodu margaryna ma bardziej szkodliwy wpływ na nasz organizm niż masło (ale takie bez sztucznych dodatków). A jeśli już ktoś bardzo masła nie chce, to gdzieś czytałam, że można chleb nasączać odrobiną oliwy np. z oliwek.

  8. Hej a może da radę zrobić post dla ludzi którzy chcą przytyć? Wszędzie można czytać o dietach odchudzających i wszystko z tym związane a nie ma nic o zdrowym przytyciu a nas chudzielców walczących o parę dodatkowych kilogramów jest dużo 🙂

  9. Witam ja mam pytanie wyzwanie Jak przybrać kilka kilo ?Pewnie jestem w mniejszości ale dla mnie nawet 2 kilo więcej graniczy z cudem. Więc proszę poruszcie ten temat.

  10. Ja z kolei ćwiczę od 7 miesięcy odstawiłam słodycze tłuste rzeczy jem więcej warzyw i mięso w sumie drobiowe gotowane jeśli chleb to tylko pumper nikiel i to kromala nie więcej pije dużo wody,zmieniło się całkiem moje podejście do odżywiania, ale jest pewien problem mimo że zgubiłam 12kg i ok 120cm z obwodu całego ciala (w sensie łydki uda ręce talia)to nadal przesladuje mnie brzuch i obwisle boki,jestem nie cierpliwa ale dawałam sobie szansę za 5 miesięcy wychodzę za mąż, chciałabym żeby mój przyszły mąż widząc mnie przed ołtarzem zakochał się raz jeszcze na nowo w całkiem nowej osobie! Tipsy dodaje piękne metamorfozy ale jestem załamana zw moja waga od ponad miesiąca stoi w miejscu co robić pomóżcie proszę koleżance w potrzebie:) pozdrawiam

  11. A czy można prosić o dietę dla osób oddających krew i trenujących by nie objadać sie czekolada i batonikami by wyrównać utracone kalorie tylko pełnowartościowymi posiłkami?

  12. Hej Tipsi, czy mogłabyś napisać coś na temat opasek fitness? Tych które mierzą kroki, pokazują spalone podczas treningu kalorie… Czy warto kupić, a jesli tak to jakie? Czy mozna kupowac te “bez firmy” z allegro czy lepiej wydac większe pieniążki..?

  13. Interesuje mnie jak samemu skomponować sobie dietę biorąc pod uwagę swoje indywidualne potrzeby. Czy tylko profesjonalny dietetyk może to zrobić (?)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here